„Не искам да заведа зрителите на място, което вече познават, а там, където не са знаели, че искат да отидат“, твърди театралната и кино режисьорка Джули Теймор по повод 15-годишния успех на мюзикъла „Цар Лъв“
Ивайло Харалампиев от Мадрид
Според мнозина да се пренесе епичната история на анимационния филм „Цар Лъв“ на „Дисни“ в театъра е на пръв поглед невъзможно. И все пак Томас Шумахер, президент и продуцент на студиото, инстинктивно усеща, че Джули Теймор, постановчик и дизайнер, известна с новаторския си подход и личен стил комбиниращ актьори, маски, скулптури, анимирани фигури, ще е в състояние да направи постановка, чийто успех да се приближи до този на филма. Той само е чувал за мюзикъла й Liberty’s taken, в който петнайсет актьори изпълняват сто и петдесет роли, свидетелство за почти магическата й способност с ограничени средства да създаде мащабна постановка.
“Когато Том ми се обади, поставях в Лос Анджелис „Летящият холандец“, третата си опера. Подходих доста снобарски към „Дисни“, което е странно, имайки предвид, че и аз съм израснала с техните филми. Стори му се забавно, че не съм гледала филма, изпрати ми го, много ми хареса, въпреки че бях наясно, че това не е моят стил. Имах големи съмнения дали те действително искат от мен това, което аз умея и обичам да правя, но Том побърза да ме увери, че държат на моята визия. И когато след това създадох три-четири версии за някои персонажи, те избраха първата, най-близка до мен алтернатива.“, споделя Джули Теймор в разговор с Мат Уолф, театрален критик на „Интърнешънъл Хералд Трибюн“, глобалното издание на “Ню Йорк Таймс“, като част от организираните от изданието в Teatro Fernan Gomez в Мадрид TimesTalks. Няколкодневни разговори пред зрители между журналисти на изданието и известни актьори, режисьори, артисти.
Сега, петнадесет години след премиерата на мюзикъла на „Бродуей“, той е гледан от над шестдесет милиона зрители в цял свят. Със същата цифра могат да се похвалят единствено легендарните мюзикъли „Котките“, „Клетниците“ и „Фантомът от операта“. „Пълним залата на всяко представление. Интересът към „Цар Лъв“ е толкова силен, че в момента представленията в Мадрид нямат крайна дата.“, коментира Кике Комин от испанския екип на „Цар Лъв“. Това е доказателство за превръщането на този жанр в истинска златна мина в Мадрид, включително и по време на задълбочаващата се икономическа криза на Иберийския полуостров. Някогашните големи кинозали на булевард „Гран виа“ подобно на „Театро Лопе де Вега“ , където се показва „Цар Лъв“, почти изцяло се преориентират към поставяне на мюзикъли. Самата Теймор прекарва около седмица работейки с актьорите в страните, в които мюзикълът й се играе на съответния език. Творбата получава над седемдесет международни награди.